Viime kirjoituksissa käsittelimme lasipäivystystä ja sitä ennen lyhyesti, mitä tulisi tehdä kun lasi menee rikki. Siksi tämän kertainen kirjoitus kertoo arjesta helsinkiläisessä lasiliikkeessä. Suuri osa, noin 70% työtehtävistämme on kuitenkin täysin tavanomaisia ns. virka-aikaan suoritettavia lasitöitä.

Työpaikkani on Help-Lasi Oy, joka on yksi Helsingin vanhimmista edelleen toiminnassa olevista lasiliikkeistä. Tällä viikolla työvuoroni alkavat kello seitsemän, jolloin kokoonnumme Kantelettarentien toimistolle. Laitan kahvinkeittimen porisemaan ja selaan yövuoron tekemiä muistiinpanoja.

kahvikuppiSamalla pöytään istahtaa Harri, joka on liikkeen omistaja ja yrittäjä jo toisessa polvessa. Harri tarkentaa että yö on ollut vilkas ja myös päivästä on tulossa kiireinen. Yöllä keskustassa oli rikottu kaksi isoa kaupan näyteikkunaa, jotka lasipäivystyksemme oli käynyt paikkaamassa ja siivoamassa rikkoutuneesta lasista. Päivävuoron tehtäväksi jäisi tänään käydä vaihtamassa lasit kokonaan uusiin.

Hörpimme kahvin loppuun ja käymme Harrin kanssa tarkistamassa, että varastosta löytyy juuri oikean kokoiset näyteikkunat rikkoutuneiden tilalle. Harri soittaa vielä muutaman puhelun varmistaakseen, että lasien paksuus on oikea. Tänään työparinani on Joonas, jonka kanssa tarkistamme että lasiautossa on kaikki tarvitsemamme työkalut, tarvikkeet ja varusteet. Kun kaikki näyttää olevan kunnossa ja paikallaan, suuntaamme kohti keskustaa.

Saavumme kohteeseen ja pysäköin lasiauton heti mahdollisimman lähelle vaihdettavia näyteikkunoita. Sillä välin kun Joonas käy keskustelemassa kauppiaan kanssa, rajaan turvallisuussyistä osan jalkakäytävästä käyttöömme lasin vaihdon ajaksi. Myös kaupan sisällä Joonas on varmistanut alueen rajaamalla kulun toisaalle.

Aloitamme työn poistamalla ensiksi rikkoutuneet näyteikkunat. Poistamme ensiksi suurimmat irtopalat ja lähdemme purkamaan lasia ylhäältä alaspäin rauhallisesti, jolloin lasia ei pääse putoamaan. Kun rikkoutuneet lasit on poistettu, siistimme vielä ikkunan raamit uutta lasia varten.

Uuden lasin nostaminen voi olla työläs operaatio, riippuen lasin koosta. Kuitenkin tällä kerralla työ onnistuu helposti kaksistaan, sillä näyteikkunat eivät ole kovin suuret.

Otamme Joonaksen kanssa tukevan otteen uuden lasin molemmista päistä imukuppinostimilla. Samalla tuemme lasia, jotta se ei pääse heilumaan pystysuunnassa. Uusi lasi asettuu hyvin paikoilleen ja heti perään asennamme myös toisen näyteikkunan raameihinsa. Nyt uudet ikkunat ovat valmiit! Lopuksi vielä varmistamme, että alue jää siistiksi. Kerätty lasiaines kuljetetaan hävitettäväksi ja voimme palata takaisin toimistolle.

Istahdamme tuttuun kahvipöytään ja vaihdamme kuulumisia päivän tapahtumista. Toimiston puhelin soi ja saamme pian uuden tehtävän: Espoossa omakotitalon ikkunaan on tullut särö ja se täytyy käydä vaihtamassa.

Ylläpito
0

Lasi24h.fi
Lasi24h.fiLasi rikki kotona, työpaikalla tai firmassa? Näppäile luuriin numeromme 09 507 1309 (tai vara nro 0400 422 840) – ja pian olemme jo matkalla.
40-vuoden kokemuksella
Help-Lasi OyPalvelun tuottaa Help-Lasi Oy. Kopiointioikeus © 2014 Help-Lasi Oy ja Lasi24h.fi